CONTENT MARKETING SKRIVETIPS

7 overskriftmodeller der virker

✎ Rikke Moos     🕮 Læsetid: 6 min.


”En tekst, der ikke bliver læst, eksisterer ikke!”


Hvem der står bag disse ord, husker jeg ikke. Men de indeholder en god portion sandhed. Fordi de minder om, at det ikke er nok, du har en masse at byde på. Det er ikke en gang altid nok, at din tekst er relevant for den målgruppe, du henvender dig til. For hvad hjælper det, hvis den ikke bliver set? De læser den jo ikke, hvis de aldrig bliver opmærksomme på den, vel?

 

Overskriften er et af salgstekstens vigtigste elementer. Den er det stopskilt, der river din modtager ud af dagdrømmeriet, afleder hendes opmærksomhed fra den opgave eller aktivitet, hun er i gang med. Det er den magnet, der får hende til at læse videre i teksten og bevæge sig et skridt nærmere et køb. Så du må hellere gøre dig umage med den …


Alt det ved du selvfølgelig allerede. Men ved du også, hvad der kendetegner den gode overskrift?


Her er 7 eksempler på gode overskriftmodeller:

#1: Ret overskriften mod en bestemt målgruppe
 

Eksempel:

Bliv klogere på køb af hus i Sydfrankrig


Hvorfor virker den?
Fordi målgruppen (alle der overvejer at købe hus i Frankrig og søger viden herom) med et øjekast kan afkode, at teksten er relevant.

#2: Få læseren til at stoppe brat op
 

Eksempel:

Pas på når du importerer bil fra udlandet


Hvorfor virker den?
Ligesom overskrifttypen ovenfor er målgruppen (folk, der overvejer at importere bil fra udlandet) ikke et øjeblik i tvivl om, at teksten er relevant. Ordene ‘Pas på’ er et faresignal, der aktiverer frygten for at blive snydt, få en stor efterregning fra SKAT eller andre ubehagelige konsekvenser.

#3: Besvar læserens spørgsmål: Hvad får jeg ud af det her?
 

Eksempel:

Smid de dårlige kunder på porten uden tab

 

Hvorfor virker den?
De fleste har kunder, de egentlig gerne vil af med, fordi de er krævende og besværlige, men udsigten til et fald i indtjeningen afholder dem fra at gøre det. Overskriften signalerer, at teksten gemmer på en løsning på udfordringen.

#4: Stil et spørgsmål, der hverken kan besvares med 'JA' eller 'NEJ'
 

Eksempel:

Hvorfor forlader kunderne din virksomhed?

 

Hvorfor virker den?
Spørgsmålet adresserer en universel udfordring – og er i dette tilfælde tilmed en anelse provokerende. Alle virksomheder har mistet kunder på et eller andet tidspunkt, og det åbne spørgsmål får automatisk modtageren til at reflektere over hvorfor. Samtidig skaber overskriften forventning om, at resten af teksten gemmer på svaret.

#5: Giv en hurtig og nem løsning på et problem
 

Eksempel:

Byg dit eget drivhus på en weekend

 

Hvorfor virker den?
Også denne overskrift er skarpt rettet mod en bestemt målgruppe (folk der gerne vil have et drivhus og overvejer at bygge det selv). Den indeholder samtidig et løfte om, at det er en opgave, der kan klares på kort tid og spiller dermed på en af de fundamentale ting, vi mennesker stræber efter: et lettere liv!

#6: Giv læseren et løfte
 

Eksempel:

Sådan konverterer du læsere til kunder med dit nyhedsbrev

 

Hvorfor virker den?
Ordet ‘Sådan’ er lidt af et magisk ord, når det handler om overskrifter. Det giver et løfte om en færdig opskrift på, hvordan du løser en bestemt udfordring. Og det er noget læserne kan lide – hvis du vel at mærke rammer plet med emnet.

#7: Stil et spørgsmål, der kun kan besvares med 'ja'
(det mentale 'ja')

 

Eksempel:

Vil du spare 75 % på din varmeregning?

 

Hvorfor virker den?
I eksemplet herover er der næppe nogen, der ikke svarer ‘ja’. Når det udbytte, der bliver stillet i udsigt, er attraktivt (og relevant) nok, er det svært at lade være med at læse videre.

 

Men det mentale ‘ja’ er også effektivt i andre sammenhænge – f.eks. hvis du vil fange læseren ved at tegne et billede af en bestemt situation, tilstand eller følelse, hun kan identificere sig med.

 

Et eksempel kunne være: ‘Lider dine børn under din travle hverdag?

 

Her prikker overskriften til skyldfølelsen og sætter en smertefuld krog i mange af de forældre, der kan svare ‘ja’ og er nagede af dårlig samvittighed.

Hvilken model skal du vælge?


Modellerne herover er blot et udpluk af de overskriftskabeloner, der ofte virker godt. Selvfølgelig afhænger dine resultater i sidste ende af dit ordvalg – ligesom kontekst, medie og de visuelle virkemidler, du vælger at bruge, spiller en rolle.


Tilbage står nu spørgsmålet: Hvilken model skal du vælge?


Jeg kan ikke give dig det endegyldige svar. Det må du selv nå frem til. For det er dig, der har styr på dine budskaber og kender din målgruppe bedst. Men her er et par gode råd, der kan gøre dit valg lidt lettere:

  • Test dig frem
    Prøv flere overskrifter af på testpersoner i målgruppen, før du beslutter dig endeligt.

     
  • Vær bevidst om, hvad der virker på dig
    Læg mærke til, hvilke overskrifter du selv reagerer på – og reflektér over, hvorfor de får dig til at stoppe op.

     
  • Lav et arkiv over gode overskrifter
    Gem de gode overskrifter. Ikke bare dine egne, men også dem du spotter på nettet, i aviser og blade, i TV, i gadebilledet osv. Så har du et helt arkiv af idéer, du kan tage fat i, når du mangler inspiration.

Rigtig god skrivelyst!

Du finder flere tips til dine overskrifter her:


    FORFATTER:


    Rikke Moos

    Rikke Moos er specialist i salgstekster – og en af landets førende undervisere på området. Hun er desuden forfatter til to bøger om marketing – og skaber af flere online-programmer.

     

    DEL GERNE:


    SKRIV EN KOMMENTAR:


    PRØV QUIZZEN:

    LÆS OGSÅ:

    KATEGORIER:

    • SALGSTEKSTER

    • SKRIVETIPS

    • CONTENT MARKETING

    • FUNNELS

    • BOGSKRIVERI

    E-BOG: 7 PSYKOLOGISKE TIGGERS

    AKTUELLE WORKSHOPS:

    Skriv skarpe salgstekster