Du har sikkert opdaget det …

M.A.G.I.C modellenVi har bevæget os ind i en ny æra, hvor salg ikke længere handler om at stikke en fod i døren og forsøge at mase os ind dér, hvor vi i virkeligheden ikke er velkomne.

En æra, hvor det handler om at være mere autentiske i vores udtryk, når vi ’sælger’ – og være i business med et oprigtigt ønske om at gøre en forskel med vores produkter og ydelser.

Gode ‘nyheder’, ikke?

Men én ting er det direkte personlige salg. En anden er dine salgstekster. For hvordan sælger du via det skrevne ord – uden at virke anmassende og gå på kompromis med det, du står for?

Det forsøger jeg at udtrykke med min egen formel for ’magiske salgstekster’, som jeg kalder for MAGIC Modellen. MAGIC Modellen fanger de trin, jeg anbefaler, du går gennem, når du skal skabe en magisk salgstekst, der fænger, motiverer og sælger – uden at slå knuder på dig selv.

Her er en kort intro til modellen …


MAGIC Modellen

MAGIC Modellen består af disse 5 trin:

M – Master your message
A – Analyze your audience
G – Guide your readers –
I – Influence with emotions
C – Convert to customers

Nu sidder du måske og tænker: ”Arghh, hvorfor har hun nu lavet den på engelsk?” Det har jeg, fordi jeg finder stor inspiration i det engelske sprog – og samtidig ved jeg, at det her er en model, der taler til et bredere publikum globalt set.

Lad mig give dig et hurtigt overblik over, hvad der ligger bag bogstaverne M.A.G.I.C.


# 1 – Master your message
En af forudsætningerne for, at du får succes med din salgstekst, er, at du har styr på dit budskab. At du har et budskab, der er relevant for din målgruppe – og har formuleret det.

Både på det overordnede plan – og i den konkrete salgstekst. For hvis du ikke selv har styr på, hvad du vil med din tekst, hvordan skal din læser så kunne opfange dit budskab? Så det er en af forudsætningerne: Få styr på dit budskab!

Lad os se på det næste element i modellen …


# 2 – Analyse your audience
Som du (forhåbentlig) ved, er hovedpersonen i dine salgstekster IKKE dig! Det er dine potentielle kunder. Så for at lykkes med dine salgstekster, er du nødt til at have et virkeligt billede af, hvem din idéelle kunde er, hvad der interesserer og motiverer personen – og hvordan du vækker købelyst hos hende.

For at få et nuanceret billede af det, må du forsøge at kravle ind under huden på din ideelle kunde – og finde ud af, hvad hun er for en størrelse. Og her taler vi ikke om viden, der er ’nice to know’. Vi taler om viden, der er absolut kritisk for, at du kan lykkes med dine salgstekster.

Lad os se på det tredje element …


# 3 – Guide your readers
Du bliver udsat for ekstremt mange marketingbudskaber hver eneste dag. Det samme gør dine kunder. Jeg hørte om en undersøgelse for nogle år siden, der fortalte, at vi på en enkelt dag bliver eksponeret for op imod 6000 marketingbudskaber på nettet, på vores mobiler, når vi bevæger os ud i trafikken, i biografen, og hvor vi end færdes henne. Og jeg kan forstille mig, at det tal er langt højere i dag.

Det betyder, at når vi bliver præsenteret for en salgstekst, er vi som udgangspunkt slet ikke interesserede i at høre, hvad den handler om. Det giver dig selvsagt nogle udfordringer. Du skal altså både være i stand til at fange læserens opmærksomhed – og holde på den længe nok.

Og hvordan gør du så det?

Det gør du ved at guide læseren – tage hende ved hånden og lede hende igennem din tekst. Ikke billedligt talt, naturligvis – men ved at skabe flow i teksten med den rette struktur og kroge i form af skarpe underoverskrifter, bullets, visuelle elementer mv.

Det fjerde element i modellen hedder …


# 4 – Influence with emotion
Det handler om at styrke relationen og øge responsen med emotionelle triggere.

Undersøgelser viser, at vi er langt mere tilbøjelige til at købe med hjertet end med hjernen. Langt de fleste købsbeslutninger er emotionelle i et eller andet omfang. Derfor er det som nævnt vigtigt, at du ved, hvem det er, du skriver til – og hvad der motiverer personen, så du kan ’trigge’ de emotionelle reaktioner, der vækker købelyst.

Og lad mig lige understrege … det handler IKKE om at manipulere med folk. Det handler om at øge bevidstheden om et behov, de allerede har. Jeg er bestemt ikke tilhænger af, at man forsøger at lokke folk til noget, de reelt ikke har lyst til.

Men nu er det jo ikke nok i sig selv at få læseren på krogen – og vække interesse og købelyst. Du skaber først synlige resultater, når du er i stand til at konvertere dem til kunder. Og det er det C’et i MAGIC Modellen har fokus på …


# 5 – Convert to customers
Du kender sikker udtrykket ’call-to-action’, der dækker over en direkte opfordring til handling. Men det er blot et af de virkemidler, du kan bruge til at lukke salget – få skubbet læseren det sidste stykke ud over rampen, så hun køber. Der er også mange andre, du kan bruge i dine salgstekster. Men mere om dem på et andet tidspunkt.


 

Det var et hurtigt overblik over MAGIC Modellen – formlen for magiske salgstekster. Hold øje med bloggen og rikkemoos.dk, hvor du finder kurser og workshops, der træner dig i ‘kunsten’ at skrive magiske salgstekster.


Vil du ha’ mere inspiration?

GRATIS E-BOG: 7 psykologiske triggers der booster din salgstekstDownload min e-bog med 7 psykologiske triggers, der booster din salgstekst. Den er ganske gratis!

DOWNLOAD e-bogen her!

 

Rikke MoosGod læselyst!

Rikke Moos

[email protected]
Tlf.: 60 93 44 11

No Comments

Be the first to start a conversation

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *