For få år siden var jeg inde hos et af de store danske bladhuse for at undervise et af deres marketingteams i salgstekster. En herlig flok, der tydeligvis nød deres arbejde med at markedsføre forlagets forskellige ugeblade og magasiner.

Deres job var bl.a. at skrive gode overskrifter til bladforsiderne og de små temahæfter med f.eks. madopskrifter, der nogle gange følger med. Og de havde taget masser af teksteksempler med. Bordet i kursuslokalet bugnede af dem.

Allerøverst i bunken lå der noget, der distraherede mig …
Overskrift
Et lille hæfte med strikkeopskrifter!

Altså, nu bliver jeg normalt ikke tiltrukket af publikationer om strik. Faktisk er jeg aldeles talentløs til håndarbejde – og har ikke strikket siden det var tvangsdisciplin i Folkeskolen.

Næ nej, det var overskriften på hæftet, der sprang mig i øjnene.

Tre ultrakorte ord …

 S T R I K  D I G  S L A N K


Tyg lige på den et øjeblik … og fortæl mig så:

– Hvilket billede fremkalder dén overskrift for dit indre øje?

Måske noget i retningen af tætsiddende strikbluser med lodrette striber? (For Guds skyld ikke vandrette!)

Men det er ikke det eneste, vel?

Hvis du ligesom jeg har en livlig fantasi, gætter jeg på, at din indre film viser en overivrig strikke-entusiast med ekstra turbo på pindene for at få kalorieforbrændingen skruet helt i vejret.

Har jeg ret?

Nu er hæftet næppe tænkt som et alternativt bud på en slankekur (men hvem ved, måske er det muligt at smide et par gram, hvis man strikker alle bluser i hæftet, inden januar er slut).

Nej, spøg til side. Det vigtige her er selvfølgelig, at …

Overskriften fik mig til at stoppe brat op!

Og det er slet ikke så tosset.

For dermed har den bestået 1. del af syretesten for overskrifter med bravour. Og hvad er det så for en syretest?
 


Syretesten for overskrifter


Syretesten for overskrifter består af to elementer:

1) STOP-OP-EFFEKTEN (får læseren til at stoppe op)

2) LÆS-VIDERE-EFFEKTEN (får læseren til at dykke videre ned i teksten).


Over for den rette målgruppe klarer ‘Strik dig slank’ også 2. del af syretesten. Men nu skal der altså mere end en skarp overskrift til at få mig til at strikke!

Men tilbage til STOP-OP-EFFEKTEN …

Hvorfor virker en overskrift som ‘STRIK DIG SLANK’ egentlig som en magnet?

Det er der flere grunde til:

  • Den er kort
  • Kan afkodes ved første øjekast
  • Har en god rytme
  • Har dobbeltbetydning
  • Leger med ordene
  • Signalerer glimt i øjet
  • Indeholder et løfte
  • Taler direkte til læseren
  • Opfordrer til handling.


Wow – det er altså ret godt gået på kun 3 ord!

Så mange gode kvaliteter i én ultrakort overskrift. De kan bare det dér i bladbranchen!

Ikke dermed sagt, at DINE overskrifter ALTID skal være korte og leve op til alle de listede egenskaber på én gang. Men det er absolut en skabelon, der er værd at hive op af skuffen jævnligt.

Nu tænker du måske …

”Ja ja Rikke, det lyder så enkelt … men jeg er altså pivblank, når det kommer til den slags korte overskrifter. Har du et snydetrick til, hvordan jeg hurtigt kommer op med noget genialt alligevel?”

Se, det er et rigtigt godt spørgsmål. Og mit svar er:

JA – det kan tro!

Og det er faktisk et ret genialt snydetrick, som du får GANSKE GRATIS lige her.


Vil du ha’ mere inspiration?

GRATIS E-BOG: 7 psykologiske triggers der booster din salgstekstDownload min e-bog med 7 psykologiske triggers, der booster din salgstekst. Den er ganske gratis!

DOWNLOAD e-bogen her!

Rikke MoosGod læselyst!

Rikke Moos

[email protected]
Tlf.: 60 93 44 11

No Comments

Be the first to start a conversation

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *