SALGSTEKSTER SKRIVETIPS

Cliffhangers – salgstekstens trigger #1

✎ Rikke Moos     🕮 Læsetid: 2 min.


”Er dit hjem så trygt, som du går og tror? Eller tager det langsomt livet af dig og din familie? Se med kl. 18.30, når vi afslører de 10 største dødsfælder dit hjem gemmer på – og hvordan du sikrer dig mod dem for altid!”


Hvor tit har du ikke hørt teasere for tv-nyheder, der lyder som en variant af indledningen her? Måske har du oven i købet siddet klistret til skærmen en hel udsendelse igennem for ikke at gå glip af svarene, der sikkert var pakket ind i et 2-minutters indslag sidst i programmet. Du har med andre ord været udsat for en såkaldt ”cliffhanger”.

Fra filmens verden

Cliffhanger-princippet stammer oprindeligt fra filmens verden, hvor det flittigt bliver brugt, når der klippes fra en filmscene til en anden – eller i slutningen af et tv-serieafsnit. Formålet er at efterlade seeren i åndeløs spænding – utålmodig efter at vide, om helten, der er faretruende nær ved at styrte i afgrunden, nu også bliver reddet i sidste øjeblik (eller hvad der nu er essensen i dramaet) – så seeren bare MÅ se resten af filmen eller næste afsnit af serien.


”Jeg MÅ kende svaret”
Tricket bag en cliffhanger er med andre ord, at den ufuldendte tanke skaber en mental spænding i modtagerens hjerne, der gør, at han tænker: ”Jeg vil simpelthen ikke gå glip af det her. Jeg MÅ kende svaret!”


Som du sikkert allerede ved, er cliffhanger-princippet ikke kun forbeholdt tv-skærmen. Faktisk er det også et af de mest effektive midler, du kan tage i brug, når du vil ”trigge” respons i dine salgstekster – ikke mindst online …


Cliffhangers er for eksempel oplagte at bruge, når du ønsker at få dine læsere til at klikke på et bestemt link i din salgstekst. Det kan være i dine nyhedsbreve, på dit website, salgssiden for dit onlineprodukt, i dine  Facebook-annoncer – eller andre steder på nettet.

Men hvordan skruer du dine cliffhangers sammen, så de virker?


Og hvilke andre psykologiske virkemidler kan du krydre din salgstekst med for at trigge den ønskede respons?


Det kan du bl.a. få svaret på på den populære 1-dagsworkshop Skriv skarpe salgstekster.


    FORFATTER:


    Rikke Moos

    Rikke Moos er specialist i salgstekster – og en af landets førende undervisere på området. Hun er desuden forfatter til to bøger om marketing – og skaber af flere online-programmer.

     

    DEL GERNE:


    SKRIV EN KOMMENTAR:


    PRØV QUIZZEN:

    LÆS OGSÅ:

    KATEGORIER:

    • SALGSTEKSTER

    • SKRIVETIPS

    • CONTENT MARKETING

    • FUNNELS

    • BOGSKRIVERI

    E-BOG: 7 PSYKOLOGISKE TIGGERS

    AKTUELLE WORKSHOPS:

    Skriv skarpe salgstekster