SALGSTEKSTER SKRIVETIPS

Online salgstekstens 15 byggesten

✎ Rikke Moos     🕮 Læsetid: 13 min.


Du har sikkert set dem …

De alenlange salgssider på nettet – de såkaldte ’one-pagers’, der kræver, at du scroller 4-5 skærmlængder ned, hvis du vil læse hele teksten. Du ser dem typisk reklamere for enkeltprodukter som e-bøger, e-kurser, online mentorforløb eller andre onlineprodukter. Billeder er der sjældent mange af. Til gengæld er der ord. Masser af ord …
For ord sælger. Også når de bliver præsenteret i ’metermål’. Hvis du vel at mærke vælger de rigtige – og følger den ’magiske’ formel for online salgstekster.

 

For hverken ordvalg eller struktur er overladt til tilfældighederne i den effektive online salgstekst. Den er omhyggeligt konstrueret, så den fanger den potentielle købers opmærksomhed og understøtter den mentale proces, hun gennemgår, når hun overvejer, om hun skal investere i dit produkt eller ej. Formålet er ikke at manipulere, men at præsentere information og argumenter på en måde, der gør det lettere for hende at træffe det valg, der er det rette for hende.


Lad os zoome ind på den ’magiske formel’ og se nærmere på, hvordan den er opbygget.


Formlen for online salgstekster

 

En effektiv online salgstekst består typisk af 15 elementer. Det er disse 15 elementer, der udgør byggestenene i den ’magiske’ formel, og som du bør inkludere i din online salgstekst, hvis den skal sælge dit produkt effektivt. I hvert fald hvis du spørger den anerkendte tekstforfatter og forfatter, Ray Edwards, der beskriver dem i bøgerne ”Writing Riches” og 'How To Write Copy That Sells'. Men jeg kan også personligt skrive under på, at de virker.

 

Her er de 15 punkter …

 

#1: Pre-header

Pre-headeren er en kort tekst, der er målrettet kernemålgruppen og typisk fanger opmærksomhed ved at nævne målgruppen ved navn eller stille skarpt på en bestemt udfordring, folk i målgruppen har. Den er typisk placeret lige over overskriften (deraf navnet).
 

Eksempler:

"Er du nystartet iværksætter? Så se her!"

"Til dig der døjer med søvnløshed"


Den skiller så at sige fårene fra bukkene, fordi en besøgende på et splitsekund kan afkode, om indholdet på siden er relevant for hende eller ej.

#2: Overskriften
 

Overskriften er den primære ’attention grabber’, der har ét klart formål – nemlig at få læseren til at dykke videre ned i teksten.

 

Undersøgelser viser, at du kun har få sekunder til at overbevise en person, der lander på din salgsside for første gang, om at det er værd at læse videre. Det er ikke meget – derfor skal din overskrift være knivskarp.


Hent inspiration til dine overskrifter i artiklen 7 overskriftmodeller der virker.

#3: Forstærker (deck copy)

Kort tekst fremhævet med fed skrift, der har til formål at forstærke eller udfolde overskriftens budskab og vække mere nysgerrighed. Derfor foretrækker jeg at kalde elementet for en forstærker i stedet for deck copy, som er Ray Edwards oprindelige betegnelse.

 

Forstærkeren er typisk placeret mellem overskriften og resten af teksten.

#4: Krop

 

Kroppen er den resterende del af salgsteksten. Det er her, du giver læseren overblik over, hvad hun får ud af at investere i dit produkt ved at præsentere det på en overskuelig, overbevisende og troværdig måde.

Kroppen består af alle de resterende elementer (pkt. 5-15).

 

#5: Underoverskrifter
 

Underoverskrifterne opdeler teksten i sektioner og er dermed med til at gøre teksten mere overskuelig at læse. Samtidig fungerer de som kroge i teksten, der får læseren til at stoppe op, hvis de vel at mærke er interessante og relevante.

 

Formulér dine underoverskrifter, så læseren får en idé om, hvad dit budskab er, og hvad produktet giver hende – blot ved at skimme ned over teksten.

 

#6: Leder (the Lead)
 

Lederens formål er at lede læseren (surprise!) længere ned i teksten. Det er den tekst, du indleder ’kroppen’ med, og som sætter scenen for, hvem der er hovedpersonen her (og nej, det er ikke dig – det er den person i din kernemålgruppe, der læser teksten), hvad personens udfordring er, og hvad hun vinder ved at investere i dit produkt.

 

Eksempel:
”Som selvstændig ved du, at intet er mere vigtigt end evnen til at tiltrække kunder. Har du ikke alle de kunder, du ønsker og har brug for – bliver det hurtigt en kamp op ad bakke at drive forretning. Men hvad nu hvis du kunne vende billedet, så det ikke længere er dig, der jagter kunderne – men kunderne der jagter dig?


Det kan du! Og det er lettere, end du sikkert tror. Som medlem af XXX-klubben får du hver måned strategier, tips og værktøjer, der sikrer dig alle de kunder, du vil have …”

#7: Skab relation
 

Din evne til at knytte bånd – eller ’connecte’ om du vil – med din læser er afgørende for, at du kan skabe gode resultater med din online salgstekst.

 

Kunsten er at give hende en oplevelse af, at du forstår den udfordring eller det problem, hun står overfor – at du forstår hendes ’pain’ – og overbevise hende om, at du har løsningen, der kan give hende ’lindring’.

 

En vigtig del af det at arbejde med salgstekster både online og offline er med andre ord at forstå, hvad der rører sig i personer fra din kernemålgruppe, og hvad der motiverer dem – og mestre de teknikker og triggers, der får dem til at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre.
 

#8: Bullets
 

Det er ikke uden grund, at punktopstilling hedder bullets på engelsk. For bullets er et effektivt salgsværktøj, der giver dig en fantastisk mulighed for at fyre dit bedste skyts af på en måde, så det bliver set.

 

Bullets er nemme at skimme, fordi der er masser af luft omkring – og dermed ideelle til at præsentere fordele og udbytte ved dit produkt på en overskuelig måde, så du vækker nysgerrighed hos læseren og får hende til at tænke: “Jeg må bare vide mere om det her!”

 

Bliv endnu klogere på bullets – læs artiklen Bullets – dit hemmelige våben.

 

 

#9: Vis troværdighed

 

Selv om du præsenterer dit produkt nok så overbevisende og rammer et erkendt behov hos en potentiel kunde, får du hende ikke til at hive kreditkortet op af lommen, før du har givet hende et tilfredsstillende svar på hendes uudtalte spørgsmål:


”Hvorfor skal jeg lytte til, hvad du har at sige”?


Hvis du vil have hende til at ’sænke paraderne’ og vise dig tillid, er det altafgørende, at du er i stand til at besvare dette spørgsmål på en måde, der viser, at du er troværdig.

 

Måske har du stået med samme udfordring som hende (den som dit produkt leverer løsningen på) – eller kender andre, der har – og har fundet en metode til at løse den på. Fortæl din historie på en personlig måde, der giver hende oplevelsen af, at du har været præcis dér, hvor hun er i dag.

 

Se flere troværdighedsfremmere i artiklen Tror dine kunder på dig?

 

#10: Testimonials
 

Udtalelser fra kunder, der har gode erfaringer med dit produkt, kan være med til at fremme din troværdighed. De giver køberen et ’socialt bevis’ for, at andre har glæde af dine produkter og ydelser, og at de lever op til det, de lover (så der er noget, der tyder på, at de er investeringen værd).


Jeg bruger personligt flittigt kundeudtalelser i min markedsføring som dem, du ser fra mit website herunder. Men husk – BRUG KUN ÆGTE UDTALELSER – og naturligvis altid med kundens accept, hvis de lægger navn til.

#11: Vis værdien
 

En ting er hvad dit produkt koster, men hvad er det reelt værd? Giv køberen et billede af, hvilken værdi hun får ud af at vælge dit produkt – og sæt denne værdi i forhold til købsprisen, så du synliggør, hvor god en investering det faktisk er.


Sælger du f.eks. et onlinekursus giver det god mening at sammenligne det med et fysisk kursus med samme indhold.

 

Eksempel:

”Sidste år betalte folk over 8.000 kr. for at få del i vores viden på kurset XXX. Og vi fik udelukkende positiv feedback om, at kurset var meget mere værd. Nu kan du få præcis de samme strategier og redskaber for kun en brøkdel af prisen. Vi har samlet det hele i et intensivt onlinekursus, som kan blive dit for blot 995 kr. …”

 

 

#12: Vend risikoen
 

Du har fanget læserens opmærksomhed og næsten overbevist hende om, at dit produkt er løsningen på hendes problem, og at du er troværdig. Du har malet et billede af, hvad hun får ud af produktet og vist hende, at andre som hende har opnået gode resultater – så det kan hun også. Men måske er der stadig en lille snert af tvivl …


En garanti, en gratis prøveperiode eller anden form for ’risikominimering’ kan ofte fjerne den sidste rest af modstand hos en potentiel køber. Derfor er klogt at inkludere en i din salgstekst. Det giver hende følelsen af, at det er dig, der bærer risikoen, fordi hun har muligheden for at fortryde.


Se mere om garantier og gratis prøver i artiklen Tror dine kunder på dig?

 

#13: Bonus
 

En bonus er en uventet gave, der forøger værdien af dit tilbud. Den er den ekstra gulerod, der ofte er med til at give den potentielle køber det sidste skub og hive kreditkortet op af lommen for at købe. Men kun hvis bonussen er relevant og understøtter dit produkt. Tricket virker kun, hvis den reelt giver køberen ekstra værdi.


På salgssiden for mit onlineprogram Forfatter Bootcamp kan du se eksempler på forskellige bonusser, der alle er relevante for køberen og giver ekstra værdi, fordi de understøtter programmets indhold.

 

#14: Call to action
 

Selv om det tydeligt kan læses mellem linjerne, at formålet med din online salgstekst er at få den besøgende til at købe dit produkt, er det vigtigt at du beder om salget direkte.

 

Fortæl dem præcis, hvad det er, du vil have læseren til at gøre – f.eks. Bestil nu, Download din e-bog nu, Få adgang med det samme, Tilmeld dig her eller hvad der nu passer på dit produkt.

 

Hvis du ikke gør det, er der en stor risiko for, at salget falder til jorden. Brug gerne både knapper og tekstlinks – og placér dem eventuelt flere steder i teksten – men som minimum i bunden af siden.

#15: PS
 

Et PS er et kraftfuldt værktøj, der er stærkt undervurderet. Mange tror slet ikke, det bliver læst, men undersøgelser viser, at det gør det – hvis det er konstrueret rigtigt. Og det gælder både i trykte salgstekster og online salgstekster.


Når folk lander på en online salgsside, der ser interessant ud, sker der jo ofte det, at de skimmer indholdet og scroller hele vejen ned til bunden af siden for at se, hvad produktet koster.

 

Hvorfor ikke udnytte den ekstra mulighed et PS giver for at gentage dit uimodståelige tilbud og fremhæve udbyttet ved produktet endnu engang? Det er oplagt.

Nu kender du online salgstekstens 15 byggesten – og ved, hvordan du strukturerer dine salgssider på nettet.

 

Rigtig god skrivelyst!


    FORFATTER:


    Rikke Moos

    Rikke Moos er specialist i salgstekster – og en af landets førende undervisere på området. Hun er desuden forfatter til to bøger om marketing – og skaber af flere online-programmer.

     

    DEL GERNE:


    SKRIV EN KOMMENTAR:


    PRØV QUIZZEN:

    LÆS OGSÅ:

    KATEGORIER:

    • SALGSTEKSTER

    • SKRIVETIPS

    • CONTENT MARKETING

    • FUNNELS

    • BOGSKRIVERI

    E-BOG: 7 PSYKOLOGISKE TIGGERS

    AKTUELLE WORKSHOPS:

    Skriv skarpe salgstekster