SALGSTEKSTER SKRIVETIPS

Hiv din læser ud af dagdrømmeriet

✎ Rikke Moos     🕮 Læsetid: 5 min.


I artiklen Sådan opbygger du din salgstekst kunne du læse om det klassiske værktøj AIDA-modellen, der kan hjælpe dig med at skabe et godt flow i dine salgstekster.

 

Som du måske husker, står det første ’A’ i modellen for ’Attention’. Det gør det, fordi du er nødt til at fange din målgruppes opmærksomhed, hvis du vil gøre dig forhåbninger om, at din tekst bliver læst. Og det er ofte lettere sagt end gjort …


For folk i din målgruppe bliver ligesom dig eksponeret for et hav af marketingbudskaber hver eneste dag. Du er derfor nødt til at være synlig i mængden. Men synlighed er sjældent nok til at få deres opmærksomhed. For hvad nu, hvis de har drønende travlt? Hvis de er optaget af noget, der er mere spændende end det, du har at byde på? Hvis de skal nå en deadline på arbejdet? Eller hvis de bare er langt væk i tankerne?


Hvordan hiver du dem ud af dagdrømmeriet eller det arbejde, de er optaget af – og får ’øjenkontakt’ med dem? Hvordan får du dem til at vende deres fulde opmærksomhed mod dig og tune ind på dit budskab?

Nøglen til effektive salgstekster
Ja, se det er lidt af en udfordring. Det kræver, at du har et klart billede af, hvem dine læsere er – FØR du giver dig i kast med at skrive din tekst og strukturere den efter AIDA-modellen. Dette billede er nemlig nøglen til …

  • Hvilke mentale ’knapper’ du skal trykke på for at få læseres opmærksomhed
     
  • Hvilket sprog der matcher læseren bedst
     
  • Hvordan du skruer en overskrift sammen, der vækker interesse hos modtageren og giver ham lyst til at læse videre
     
  • Hvordan du skaber en åbning, der giver læseren en fornemmelse af, at den her tekst er skrevet til lige præcis ham, så han bare må læse videre
     
  • Hvad der skal til for, at læseren oplever dig som en troværdig afsender
     
  • Hvilke egenskaber, fordele og hvilket udbytte ved dit produkt, du bør lægge vægt på, når du præsenterer dit tilbud
     
  • Hvilke indvendinger modtageren eventuelt har mod dine produkter
     
  • Hvordan du præsenterer dine argumenter på en overbevisende måde, så læseren indser, at dit produkt er så uundværligt, at han bare må eje det.
     

Har du denne viden, og formår du at bruge den rigtigt i dine tekster, vil du med stor sandsynlighed opnå bedre resultater med dine tekster.


20 kritiske spørgsmål du bør kende svaret på

Nu er du sikkert nysgerrig efter at vide, hvordan du tegner en klar profil af din typiske læser. Det kan du gøre på flere måder. En af dem er at involvere et marketingbureau, der via spørgeundersøgelser, dataanalyse og kundeinterviews kan hjælpe dig med at definere dine kundearketyper. Men mindre kan også gøre det.


Min foretrukne metode er at søge svarene på en række spørgsmål, inden jeg kaster mig ud i at skrive teksten. Spørgsmål, der hjælper mig med at komme helt ind under huden på min modtager, og som giver mig et billede af, hvordan jeg skal skære min tekst for at optimere responsen.


Her er listen af spørgsmål, der kan hjælpe dig godt på vej:

1. Er din typiske modtager en mand eller en kvinde?
 

2. Hvor gammel er han/hun?
 

3. Hvilken stilling har personen?
 

4. Hvor bor han/hun?
 

5. Hvad ved personen om dig og din virksomhed?
 

6. Kender han/hun allerede dit eller et konkurrerende produkt?
 

7. Hvilke motiver har modtageren til at købe dit produkt? Emotionelle/ rationelle?
 

8. Hvilke udfordringer står personen overfor, som dit produkt evt. kan afhjælpe?
 

9. Hvad forventer han/hun at opnå ved at købe dit produkt?
 

10. Hvad kan få modtageren til at udsætte købsbeslutningen?
 

11. Hvilke indvendinger har personen eventuelt mod at købe dit produkt? (pris, indhold, omdømme mv.)
 

12. Hvad vil personen gerne have mere af i livet?
 

13. Hvad vil personen gerne have mindre af i livet?
 

14. Hvad holder ham/hende vågen kl. 3 om natten?
 

15. Hvad ønsker personen sig mere end alt andet her i livet?
 

16. Hvad er personens vigtigste værdier?
 

17. Hvordan ser han/hun sig selv?
 

18. Hvordan ser andre ham/hende?
 

19. Er han/hun en ”hjerte-” eller ”hjerneperson”?
 

20. Hvad frister personen mest: løftet om rigdom eller fjernelse af bekymringer?

Det er sikkert ikke alle spørgsmål, du har lige let ved at skaffe svaret på. Og måske synes du, at nogle af de mere personlige spørgsmål virker irrelevante i forhold til det, du sælger.


Men sandheden er, at ved du, hvad der interesserer, motiverer, frustrerer og bekymrer din typiske modtager – og formår du at bruge denne viden, så læseren får en oplevelse af, at du forstår ham eller hende – så er der gode chancer for, at personen hænger på hele vejen … og at ’dialogen’ ender med et salg.


    FORFATTER:


    Rikke Moos

    Rikke Moos er specialist i salgstekster – og en af landets førende undervisere på området. Hun er desuden forfatter til to bøger om marketing – og skaber af flere online-programmer.

     

    DEL GERNE:


    SKRIV EN KOMMENTAR:


    PRØV QUIZZEN:

    LÆS OGSÅ:

    KATEGORIER:

    • SALGSTEKSTER

    • SKRIVETIPS

    • CONTENT MARKETING

    • FUNNELS

    • BOGSKRIVERI

    E-BOG: 7 PSYKOLOGISKE TIGGERS

    AKTUELLE WORKSHOPS:

    Skriv skarpe salgstekster