SALGSTEKSTER • SKRIVETIPS
✎ Rikke Moos 🕮 Læsetid: 7 min.
Du har sikkert opdaget det …
Og måske også allerede testet det af?
Det nye "vidunderværktøj": ChatGPT.
”Chat, hvad-for-en-fisk, Rikke?”
Det er ikke en fisk.
Det er en AI.
En robot.
Et værktøj baseret på kunstig intelligens, der i løbet af få sekunder kan generere tekst, der lyder som om, det er skrevet af et menneske.
Det kan bl.a. hjælpe dig med at skrive tekster til annoncer, salgssider, SOME-opslag, artikler, lead magnets, e-bøger og alt muligt andet.
ChatGPT er nemlig ”trænet” på baggrund af enorme mængder tekst fra bøger, artikler, websites mv. – og forstår derfor at bruge sproget, som var det et menneske.
Den slags løsninger har været undervejs i flere år – og ChatGPT er ikke den første. Sikkert heller ikke den bedste. Men til dato den, der for alvor har cementeret, at kunstig intelligens og "content creation" allerede fletter fingre i et uløseligt greb.
Og der er altså IKKE bare tale om endnu et skinnende objekt, der er gået i glemmebogen om 6 måneder.
Det kunne godt lyde som en alvorlig trussel mod tekstforfattere, ikke?
Trusselsbilledet vender vi tilbage til om et øjeblik. For inden du (måske) går i panik, bør du vide lidt mere om ’bæstet’.
ChatGPT er gratis (i hvert fald indtil videre) – og er umiddelbart ganske let at bruge.
Det eneste, du skal gøre for at puste liv i robotten, er at "chatte" med den. Start samtalen ved at stille et spørgsmål, og vent derefter på svaret, der folder sig ud efter ganske få sekunder – serveret i et letforståeligt sprog.
Hvis du stiller et spørgsmål på engelsk, svarer den på fejlfrit engelsk. Du kan også bede den om at svare på dansk, meeeen der er stadig et stykke vej, før den er helt up-to-date med det danske sprog.
Du vil opleve, at de tekster, du får fra ChatGPT, faktisk giver god mening, selvom de typisk er noget generiske og blodfattige – og helt klart mangler et 'menneskeligt' touch, FØR de er værdige til at blive publiceret.
Hvor brugbare de er, afhænger derfor af, hvor god du er til at fordre robotten og stille de rette spørgsmål. Det kræver træning og erfaring som tekstforfatter og indholdsproducent.
Men som sagt … du kan reelt få hjælp til at skrive tekster til annoncer, salgssider, SOME-opslag, artikler, lead magnets, e-bøger og alle de andre tekstopgaver, der hidtil er blevet produceret af tekstforfattere og andre skriveglade af kød og blod.
Det lyder vildt, ikke?
Og måske også gruopvækkende, hvis du arbejder som skribent til daglig.
Derfor giver det i dén grad også god mening at stille spørgsmålet:
Hvad er mere oplagt end at stille spørgsmålet til Mr. Robot selv?
Jeg har derfor spurgt (på engelsk) …
Lad os se nærmere på svaret. Vi tager det lige i bidder …
Ok, vi får at vide, at:
Så langt, så godt. Lad os tage en bid mere …
Altså …
Og så lidt flere beroligende ord …
Konklusionen er …
Pyha! Du kan ånde lettet op.
Eller kan du?
Ja, det er nyttige hjælpeværktøjer. Men betyder det, at du kan glemme alt om ChatGPT og andre AI-værktøjer?
Hvad tror du selv?
En ting er sikkert … ingen ved hvad fremtiden bringer, men AI-udviklingen går rasende stærkt nu. Derfor er fornægtelse ikke vejen!
AI går ikke væk igen.
Så måske var det en idé at lære at bruge værktøjerne til din fordel?
Udforske dem og finde ud af, hvordan de kan assistere dig i stedet for at udkonkurrere dig. Hvordan du tæmmer og fodrer dem, så du fortsat kan skabe unikt kvalitetsindhold, der udspringer af dine idéer og er skrevet med DIN stemme (for dét må du ALDRIG gå på kompromis med) – uden skriveblokering og 10 gange hurtigere.
Det er den vej, jeg har tænkt mig at gå.
Vil du med?
Du kan oprette en gratis ChatGPT-konto på https://openai.com/blog/chatgpt/. Der er pt. åbent for nye brugere, så opret en konto, og gå i gang med at udforske universet NU!
FORFATTER:
DEL GERNE:
SKRIV EN KOMMENTAR:
PRØV QUIZZEN:
LÆS OGSÅ:
Læsetid: 12 min.
Læsetid: 4 min.
Læsetid: 8 min.
Læsetid: 4 min.
Læsetid: 6 min.
Læsetid: 5 min.
Læsetid: 4 min.
Læsetid: 13 min.
Læsetid: 6 min.
Læsetid: 6 min.
Læsetid: 2 min.
KATEGORIER
SALGSTEKSTER
SKRIVETIPS
CONTENT MARKETING
FUNNELS
BOGSKRIVERI
E-BOG: 7 PSYKOLOGISKE TIGGERS
AKTUELLE WORKSHOPS
Skriv skarpe salgstekster
© Copyright Rikke Moos